Yurt dışı raporları

Yurt dışı raporları

Sosyokrasi - Arterra, Mayıs 2019

"Volunteering for Sustainability" ERASMUS+ 16-20 Kasım 2019, Slovak Cumhuriyeti

VOLUNTEERİNG FOR SUSTAINABİLİTY    ERASMUS+

SLOVAK CUMHURİYETİ ( 16/11/2019 – 20/11/2019)

 

15/11/2019

Bugün sabah 03.20 civarı havalimanına gitmek üzere yola koyulduk. Sabahın erken saatlerinde Viyana havalimanına vardık. Ekoköye varabilmemiz için önce Bratislava’ya, oradan da Zvolen’a ulaşmamız gerekti. Zvolen’dan da bir otobüsle ekoköyün( Zajeska) yakınındaki otobüs durağına gidecektik. Bizi Zajeska’ya götürecek olan otobüsü beklerken projeye gelmiş olan diğer katılımcılarla karşılaştık. Otobüsteyken birbirimiz daha yakından tanıma amacıyla sohbet etmeye devam ettik. Ben Ermenistan’dan gelen dört kişiden biri olan Arpi’yle hem proje üzerine hem de kendi organizasyonlarımız üzerine konuşurken, onun ekibindeki diğer kişilerle de tanışma fırsatı buldum. Zajeska’ya vardığımızda karşılamak için bizi bekliyorlardı. Köye varmamız 15 dakika kadar sürdü ve tabi yürürken birkaç arkadaşla daha tanışıp sohbet ettik. Vardığımızda bizim için masalar hazırlanmıştı; önce yemeğimizi yedik, ardından projenin sonrasında da çalışmalarımızı devam ettireceğimiz odada bir çember oluşturup kısaca kim olduğumuzdan, nereden geldiğimizden ve yolculuğumuzun nasıl geçtiğinden bahsettik. Herkes yol yorgunu olduğundan bugün başka bir etkinlik yapılmayacağını söylediler, biz de dinlenmek için odalarımıza geçtik. Uyumadan önce aşağıya indiğimde bir grubun oturmuş sohbet ettiğini gördüm, ben de bir süre onlara eşlik ettim. Herkes sıcakkanlı, güler yüzlü ve paylaşıma açık olduğundan kendimi hem çok rahat hem de çok mutlu hissettim konuşma boyunca. Ertesi gün erken kalkmamız gerektiğinden fazla oyalanmadan odaya çıkıp dinlendim.

16/11/2019

Bugün sabah kahvaltısının ardından etkinlik odasına geçtik ve bizden dört farklı başlığa dört farklı cevap yazmamız istendi.  Bu kağıtlara ismimizi belirtmeden beklenti ve tercihlerimizi yazdık. Projenin sonunda bu kağıtlara yazdıklarımızın ne kadarının gerçekleştiğini değerlendirecektik.

 SK1 

Bu etkinliğin ardından Youthpass ve temel yeterlilikler( key competences) üzerine kısa bir sunum yapıldı. Youthpass belgesinde kendimizi bu yeterlilikler yönünden değerlendirmemiz gerekecekti.

 

Youthpass

Youthpass belgesi proje boyunca öğrendiklerimizi, kat etmiş olduğumuz ilerlemeyi, kişisel deneyimlerimizi anlama ve ifade etme amacıyla katılımcı tarafından doldurulan belgeye deniyor. Non- formal olarak öğrenilenleri yansıtması açısından oldukça önemli. Belgede önceden bahsettiğim temel yeterlilikler hakkında katılımcının öznel olarak cevaplaması gereken soruları doldurmamız gerekiyor. Projenin bitiminde belgeyi çıktı olarak alabilir veya daha sonra sistem üzerinden yeniden çıkarabilirsiniz.

KEY COMPETENCES

  • Multilingual competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurship competence
  • Competence in cultural awareness and expressions
  • Digital competence
  • Mathematical competence and competence in science, technology,engineering
  • Literacy competence

Detaylı bilgi almak isterseniz aşağıdaki bağlantıyı kullanabilirsiniz.

https://www.youthpass.eu/da/help/for/youth-initiatives/learn/information/

Bu sunumun ardından köyün içindeki yapıları tanımak ve işleyiş hakkında bilgi almak için kısa bir gezintiye çıktık. Zajeska doğrudan tek bir yerleşkeye kurulmuş bir köy değildi, bizim sürekli olarak kaldığımız yerin dışında buraya bağlı başka yapılanmaları mevcuttu. İleriki günlerde onları da ziyaret edeceğimizden söz edildi.

Verdiğimiz dinlenme molasından sonra ise bizden kendi ekoköyümüz hakkında özet niteliğinde birer sunum hazırlamamız istendi. Sunumu takip etmemizi kolaylaştırması için de bir kağıt üzerine şema halinde önemli bilgileri yazdık.

 SK2 

 

       17/11/2019

 

QUALITY LABEL( AKREDITATION)

 Bugün kahvaltının ardından Quality Label hakkındaki ilk eğitimimizi aldık. European Solidarity Corps(ESC), eski adıyla European Volunteering Service(EVS) hakkında kısaca bigi aldık. Organizyon/ kuruluşların herhangi bir projeye katılımcı göndermesi veya herhangi bir projeye ev sahipliği yapabilmesi için akredite edilmiş olması gerekiyor.

 

  • Akreditasyon ve proje başvuru sürecinde ulusal ajansla sürekli bağlantı halinde olmamız gerek.
  • 2020 yıılında programda belli değişikler yapılabilir ancak formatta genel olarak değişim olmayacak.
  • 2020/2021 yılı içinde ‘solidarity’ temasının hakim olduğu projelerin ön planda olacağından, bu nedenle de bu konuya vurgu yapmanın faydalı olabileceği üzerinde duruldu.
  • Hosting organization olarak projemizi Mayıs ayı civarı başlatmayı planladığımızdan proje için başvuruyu en geç 5 Şubat 2020’ye kadar yapmamız gerekli.
  • EVS için alınan akreditasyonlar ESC için de geçerli.

Öğle arasının ardından kısa bir yürüyüş amacıyla dışarı çıktık. Etkileşimi artırmak amacıyla yürüyüş esnasında daha önce pek konuşma fırsatı bulamadığımız insanlarla eşleştik ve varış noktasına kadar kendi projelerimiz, kuruluşlarımız hakkında sohbet ettik. Hem fikir alışverişi yapmak hem de sürekli olarak aynı insanlarla zaman geçirilmesinin önüne geçmek açısından oldukça faydalı ve keyifli bir aktivite oldu.

Döndükten sonra bizden birer proje tasarlamamız istendi. Elimizden geldiğince gerçekçi ve iyi düşünülmüş olması gerekiyordu. Öğrendiklerimizi uygulamamız ve tahmini olarak neyi amaçladığımızı anlatabilmek önemliydi.

Biz ne yaptık?

  • Jeodazik dom inşasını temel alan 6 aylık bir proje tasarladık.
  • Barınma olanakları kısıtlı olduğundan 2 katılımcı kabul edilecekti
  • Hava şartlarının katılımcılar için zorlayıcı olmaması açısından projenin zamanını Mayıs 2021’den Ekim 2021’e kadar olacak şekilde planladık.
  • Proje boyunca dom inşası dışında; permakültür, bahçe işleri ve ekoköydeki sistemin işleyişi hakkında bilgi vermeyi amaçlıyordu.
  • Bunların yanında kültürel etkileşim ve dil öğrenimi konusunda da faydalı olacağını belirttik.

Ulrike bize ne tavsiye etti?

  • Katılımcılarla paylaşımı artırmak ve aktif bir program oluşturmak için kendi projemiz olan GİDYO katılımcılarının süreç boyunca Güneşköy’ü ziyaret edeceğinden bahsedin.
  • Güneşköy’ün şehre yakın oluşuna ve zaman zaman araç yoluyla ulaşım sağlanabileceğine değinin.
  • Sürdürülebilirlik, dayanışma ve kültürel etkileşimin projede ne şekilde sağlanacağından kısaca bahsetmek önemli.
  • Projenin neredeyse tamamında gençlerin aktif olarak yer alması onay alma açısından işleri kolaylaştırabilir.
  • Normalde dayanışma konusunun temel alındığı projeler bizim ulusal ajansımızın pek ilgisini çekmiyor olsa da, yakın zamanda temada bu kavrama ağırlık verileceğinden aklımızda bulunmasını söyledi.

Günün devamında bir projeyi tasarlarken nelere dikkat etmemiz gerektiği üzerine tartıştık.

Olası problemler, anlaşmazlıklar ve çözüm önerileri üzerine fikir yürüttük.

Önemli noktalar:

  • Olası sorunları göz önünde bulundurmak
  • Kriz yönetimi açısından organize çalışmak ve hızlı hareket etmek
  • Alternatif çözümler üzerine düşünmek,
  • Projenin temel amaçlarını ve işleyiş sürecini ayrıntılı şekilde planlamak,
  • Bütçenin ihtiyaçlara göre gerçekçi şekilde ayrılmasına dikkat etmek gerekli.

 Akşam yemeğinin ardından her grup kendi kuruluşunu anlatan onar dakikalık sunumlar yaptı. Diğer ekoköylerdeki işleyiş hakkında bilgi almamız açısından oldukça verimli geçti.

 

18/11/2019

 Bugün kahvaltının ardından Quality Label başvuru sürecinin pratiğini yaptık. Biz gönderici kuruluş(supporting organization) olarak akreditasyona sahibiz ama projeye ev sahipliği( hosting organization) yapabilmemiz için yeniden başvuru yapmamız gerekiyor.

Biz etkinlik süresince Quality Label başvurusu için sisteme giriş yaptık ve soruları boş bir pdf dosyasına kopyaladık. Bizim ve bir ekibin dışındaki gruplar henüz akreditasyon almamışlardı, bu yüzden bizden oradaki soruları kopyalayıp diğer ekiplere kolaylık olması açısından dosya haline getirmemiz istendi.

 Öğle yemeğinden sonra Sekier denilen yeri ziyaret ettik. Orada devamlı olarak yaşayan insanlar bizlerle deneyimlerini paylaştı. Genel olarak yaşanabilen problemler ve kişisel deneyimler üzerine grupça sohbet ettik. SK3  SK4 

( Sekier’in arka tarafında, saman balyasından yapılmış, elektriği olmayan bir ev vardı. İçinde yaşayan bir çift olduğunu söylediler.)

SK5  Sekier ziyareti dönüşü akşam yemeğimizi yedik, ardından da geriye kalan beş ekibin kendi ekoköyleri hakkındaki sunumlarını dinledik.

 

19/11/2019

Bugünkü derslerde başvuru süreci ve aşamaları hakkında daha detaylı bilgi edinmemiz amacıyla konuları tek tel ele aldık. Ağırlıklı olarak bütçe üzerine konuştuk.

  • Akreditasyon aldıktan sonra, ortaklık kurma ve projenin başvuru süreci başlıyor.
  • Proje onaylandıktan sonra ön ödeme (pre-payment) yapılıyor ve projenin sonunda harcamalar/ giderler rapor ediliyor. Bu rapora göre de proje bitimi son ödeme(final payment) yapılıyor.
  • Bütçenin ihtiyaca göre dağıtılmasında yiyecek, barınma ve ulaşım konuları öncelikli olarak değerlendirilmeli.

Günün son etkinliğinde ise katılımcıların proje süresince ve proje sonrasında mental olarak nasıl etkilenebileceği üzerinde tartıştık. Etkinlik bitiminde küçük gruplar oluşturup kişisel olarak karşılaştığımız sorunlar hakkında sohbet ettik.

  • Özellikle uzun dönemli projelerde, katılımcıların kültür şoku yaşama ihtimali epey yüksek. Bu yüzden de mümkün olduğunca, etkileşimi ve dayanışmayı katalize edebilecek uygulamaların projede yer alması önemli.
  • Proje boyunca katılımcının psikolojik olarak nasıl dalgalanma gösterdiğine değindik.

* Başta çok istekli ve aktifken, projenin ortalarına doğru kendini ve neden bu projede olduğunu sorgulama sürecine girme

* Projenin sonuna doğru bulunduğu yeri gerçekten benimseme, adapte olma ve alışma

* Proje bitiminde eski hayatına ve düzenine dönmekte zorlanma

 SK6 

 SK7 

20/11/2019

Günün ilk etkinliği olarak, fikir alışverişine katkıda bulunması için yaptığımız gruplar arası bir oyun oynadık. Daha önceden tasarlamış olduğumuz projeleri tanıtmak ve diğer projeler hakkında detaylı bilgi almak için kendi ekip arkadaşlarımızla bir araya geldik. Etkinliğin adı ‘ sharing within a trading zone’ idi. Herkes istediği grubun yanına gitti, birer katılımcı adayı gibi proje hakkında bilgi topladı.

 Öğle yemeği öncesinde quality label ve başvuru süreci üzerine ek dersler yapılacağı söylendi. Katılım zorunlu değildi ve ders soru- cevap üzerinden işlendi.

 SK8  

Öğle yemeğinin ardından,  proje koordinatörümüz Eponine’ in kaldığı yeri ziyaret ettik. Temel ihtiyaçlarını nasıl karşıladığı ve en çok hangi konularda zorlandığı üzerine konuştuk.

          SK9 

  Bu ziyaretin dönüşünde ise her birimiz proje hakkında görüşlerimizi ve neler hissettiğimizi kısaca paylaştık. Herkes aramızda kurduğumuz iletişimin bu denli kuvvetli olacağını düşünmediğinden, kişisel olarak nasıl etkilendiğinden bahsetti.

Sonrasında, youthpass belgesi için formu doldurduk.

  • Youthpass belgelerimizi çıktı halinde alabilmek için daha önce bahsettiğim soruları( key competencies) sistem üzerinden yanıtladık.
  • Formu doldurup sisteme kaydettik.

‘ Youthpass ve quality label için doldurulan formları sunmadan önce kaydedebiliyoruz ve sonrasında düzenleyip ya da tamamlayıp gönderebiliyoruz.’

 Akşam yemeği öncesi son etkinliğimizde, projenin ilk gününde beklentilerimiz üzerine yazdığımız cevapları değerlendirdik.

SK10

Ayrıca bizden proje, yemekler, konaklama vb. konularda değerlendirme yapmamız istendi.

Günün sonunda kapanış partisi yapıldı; birçok oyun oynadık, dans ettik, sohbet ettik.

Ertesi sabah vedalaştık ve dönüş için yola çıktık.

 

Berfin Akdağ

Web sitemizdeki çerezleri (cookie) kullanıcı deneyimini artıran teknik özellikleri desteklemek için kullanıyoruz. Detaylı bilgi için tıklayınız.
Tamam